Škola

 

Názov:

Základná škola Námestie mladosti 1, Žilina

Sídlo:

Námestie mladosti 1, 010 15 Žilina

Štatutárny zástupca:

Štatutárnym orgánom školy je riaditeľ, ktorého na základe výberového konania vymenúva na dobu funkčného obdobia primátor mesta Žilina. Súčasnou riaditeľkou je PaedDr. Janka Kamenská Halečková.

Dátum vzniku:

Škola bola zriadená 1.8.1991. Od 1. januára 2003je škola samostatným právnym subjektom, rozpočtovou organizáciou v zriaďovateľskej pôsobnosti mesta Žilina.

Počet zamestnancov a žiakov k 31.12.2019:

703 žiakov, 72 zamestnancov, z toho 52 pedagogických zamestnancov

Predmet činnosti a poslanie školy:

Škola poskytuje predprimárne, primárne a nižšie stredné vzdelanie deťom vo veku od 2 do 16 rokov. Zámerom je poskytnúť takú úroveň výchovy a vzdelávania, ktorá by smerovala k formovaniu dobrého (čestného a charakterného), múdreho (vzdelaného a tvorivého), aktívneho (samostatného, pracovitého a iniciatívneho) a šťastného (vyrovnaného a zdravého) človeka. Našim poslaním je vychovávať a vzdelávať žiakov – slobodných, zodpovedných, ochotných sa ďalej vzdelávať, ktorí budú chápať seba a iných, budú schopní tvorivo a kriticky myslieť, riešiť problémy, ktorí dokážu vyjadriť ocenenie a uznanie.

 Ciele školy:

  • Vytvoriť priestor na socializáciu – adaptáciu žiaka
  • Plniť edukačné ciele s využitím záväzných materiálov – učebného plánu, osnov a vzdelávacích štandardov
  • Zdokonaľovať kvalitu osobnosti žiaka s dôrazom na jeho hodnotovú orientáciu – morálne, etické, environmentálne, estetické, komunikačné, rodinné predpoklady
  • Zorientovať sa vo svojich schopnostiach – dať do súladu schopnosti s možnosťami a motiváciou žiaka
  • Zamerať pozornosť na tvorivosť, realizáciu a sebarealizáciu žiaka
  • Nepretržite skvalitňovať edukačný procesu s účasťou každého zamestnanca školy
  • Spolupracovať s okolím – akceptovať očakávania, názory verejnosti, riadiacich orgánov a konfrontovať ich s vlastným videním

Ciele primárneho vzdelávania (1. stupeň):

  1. Osvojiť si základy potrebných procesov učenia s dôrazom na motiváciu k celoživotnému učeniu.
  2. Učiť základy tvorivého myslenia, základy riešenia primeraných problémov s ohľadom na ochranu svojho fyzického i duševného zdravia, vytvorených hodnôt a životného prostredia.
  3. Venovať pozornosť základom spoločenskej komunikácie, dôležitej na poznávanie svojich schopností a svojich reálnych možností.

Ciele sekundárneho vzdelávania (2. stupeň):

  1. Osvojiť si potrebné postupy a stratégie učenia dôležité pre motiváciu k celoživotnému vzdelávaniu.
  2. Učiť tvorivo myslieť a riešiť problémy.
  3. Venovať pozornosť účinnej komunikácií.
  4. Rozvíjať osobnosť žiaka v duchu ohľaduplnosti, tolerancie k ľuďom, odlišným kultúrnym a duchovným hodnotám.
  5. Viesť žiakov k praktickému uplatňovaniu hodnôt, osvojených vedomostí a zručností pri rozhodovaní o svojom ďalšom živote a svojom profesijnom uplatnení.

Ciele ŠKD:

  1. V ŠKD sa budeme usilovať o zabezpečenie duševného a telesného vývoja detí, o rozvíjanie mravnej, etickej a telesnej kultúry. Budeme u detí pestovať morálno-vôľové vlastnosti, citovú výchovu, utvárať dobré vzťahy medzi chlapcami a dievčatami, medzi vekovo rozdielnymi deťmi. Budeme u nich formovať kladný vzťah k práci, viesť ich k ochrane životného prostredia.
  2. Budeme sa snažiť vytvárať vhodné podmienky pre záujmovú činnosť žiakov školy.
  3. Vytvárať vhodnú atmosféru pre radostný, aktívny a zmysluplný pobyt v ŠKD.

Realizačné metódy:

Uplatňovať v edukačnom procese tvorivo – humanistickú koncepciu s využitím systému KEMSAK, zameranú na osobnosť žiaka Charakteristické princípy:

  • žiak je bytosť hodná dôvery
  • zodpovednosť za proces učenia sa žiakov nesie nielen učiteľ, ale aj samotní žiaci a ich rodičia
  • v škole a v triede sa utvára pomáhajúca, uľahčujúca klíma pre učenie žiakov
  • disciplína, ktorá je potrebná na dosiahnutie výchovno – vzdelávacích cieľov, je postavená na sebadisciplíne
  • hodnotenie rozsahu a významu žiakovho učenia robí nielen učiteľ, ale aj sám žiak a jeho spolužiaci

Pripraviť žiaka pre život rozvíjaním kľúčových kompetencií človeka:

  • komunikačné schopnosti
  • personálne a interpersonálne schopnosti
  • schopnosť tvorivo a kriticky riešiť problémy
  • pracovať s modernými informačnými technológiami
  • formovať občiansku spoločnosť

Nacvičovať v školskom prostredí zručnosti života, t.j. schopnosti, ktoré človek potrebuje na to, aby bol jeho život kvalitný a úspešný:

  • integrita – poctivosť, úprimnosť a morálne pravidlá
  • flexibilita – schopnosť meniť plány v prípade potreby
  • iniciatíva – schopnosť vykonať niečo, keď vidím, že je to potrebné
  • vytrvalosť – pokračovať v začatom diele aj napriek ťažkostiam
  • organizácia – vedieť plánovať, usporadúvať a realizovať
  • zmysel pre humor – vedieť byť veselý a vtipný bez zraňovania iných
  • riešenie problémov – hľadať riešenie, prekonávať prekážky – DITOR
  • priateľstvo – vedieť si vybrať a udržať priateľa pomocou vzájomnej dôvery
  • zvedavosť – snaha dozvedieť sa alebo poznať veci v plnom rozsahu
  • snaha – pokúšať sa o niečo s vynaložením čo najväčšieho úsilia
  • spolupráca – spoločná práca na rovnakom cieli – zámere
  • starostlivosť – všímať si, čo potrebujú iní ľudia, pomáhať im a starať sa o nich
  • zodpovednosť – zodpovednosť za svoje činy
  • zdravý rozum – používať zdravý úsudok, robiť to, čo je správne a dobré​

Hodnotový program školy:

  • Veríme v hodnotu, dôstojnosť a identitu každého jednotlivca.
  • Veríme, že úlohou školy je viesť žiakov k sebauvedomovaniu a sebarealizovaniu.
  • Veríme, že všetci musia rešpektovať vzájomné práva.
  • Veríme v dôveru, spoluprácu a v najlepší osobný výkon.