Škola
Základná škola Námestie mladosti 1, Žilina
Sídlo:
Námestie mladosti 1, 010 15 Žilina
Štatutárny zástupca:
Štatutárnym orgánom školy je riaditeľ, ktorého na základe výberového konania vymenúva na dobu funkčného obdobia primátor mesta Žilina. Súčasnou riaditeľkou je PaedDr. Janka Kamenská Halečková.
Dátum vzniku:
Škola bola zriadená 1.8.1991. Od 1. januára 2003je škola samostatným právnym subjektom, rozpočtovou organizáciou v zriaďovateľskej pôsobnosti mesta Žilina.
Počet zamestnancov a žiakov k 31.12.2019:
703 žiakov, 72 zamestnancov, z toho 52 pedagogických zamestnancov
Predmet činnosti a poslanie školy:
Škola poskytuje predprimárne, primárne a nižšie stredné vzdelanie deťom vo veku od 2 do 16 rokov. Zámerom je poskytnúť takú úroveň výchovy a vzdelávania, ktorá by smerovala k formovaniu dobrého (čestného a charakterného), múdreho (vzdelaného a tvorivého), aktívneho (samostatného, pracovitého a iniciatívneho) a šťastného (vyrovnaného a zdravého) človeka. Našim poslaním je vychovávať a vzdelávať žiakov – slobodných, zodpovedných, ochotných sa ďalej vzdelávať, ktorí budú chápať seba a iných, budú schopní tvorivo a kriticky myslieť, riešiť problémy, ktorí dokážu vyjadriť ocenenie a uznanie.
Ciele školy:
- Vytvoriť priestor na socializáciu – adaptáciu žiaka
- Plniť edukačné ciele s využitím záväzných materiálov – učebného plánu, osnov a vzdelávacích štandardov
- Zdokonaľovať kvalitu osobnosti žiaka s dôrazom na jeho hodnotovú orientáciu – morálne, etické, environmentálne, estetické, komunikačné, rodinné predpoklady
- Zorientovať sa vo svojich schopnostiach – dať do súladu schopnosti s možnosťami a motiváciou žiaka
- Zamerať pozornosť na tvorivosť, realizáciu a sebarealizáciu žiaka
- Nepretržite skvalitňovať edukačný procesu s účasťou každého zamestnanca školy
- Spolupracovať s okolím – akceptovať očakávania, názory verejnosti, riadiacich orgánov a konfrontovať ich s vlastným videním
Ciele primárneho vzdelávania (1. stupeň):
- Osvojiť si základy potrebných procesov učenia s dôrazom na motiváciu k celoživotnému učeniu.
- Učiť základy tvorivého myslenia, základy riešenia primeraných problémov s ohľadom na ochranu svojho fyzického i duševného zdravia, vytvorených hodnôt a životného prostredia.
- Venovať pozornosť základom spoločenskej komunikácie, dôležitej na poznávanie svojich schopností a svojich reálnych možností.
Ciele sekundárneho vzdelávania (2. stupeň):
- Osvojiť si potrebné postupy a stratégie učenia dôležité pre motiváciu k celoživotnému vzdelávaniu.
- Učiť tvorivo myslieť a riešiť problémy.
- Venovať pozornosť účinnej komunikácií.
- Rozvíjať osobnosť žiaka v duchu ohľaduplnosti, tolerancie k ľuďom, odlišným kultúrnym a duchovným hodnotám.
- Viesť žiakov k praktickému uplatňovaniu hodnôt, osvojených vedomostí a zručností pri rozhodovaní o svojom ďalšom živote a svojom profesijnom uplatnení.
Ciele ŠKD:
- V ŠKD sa budeme usilovať o zabezpečenie duševného a telesného vývoja detí, o rozvíjanie mravnej, etickej a telesnej kultúry. Budeme u detí pestovať morálno-vôľové vlastnosti, citovú výchovu, utvárať dobré vzťahy medzi chlapcami a dievčatami, medzi vekovo rozdielnymi deťmi. Budeme u nich formovať kladný vzťah k práci, viesť ich k ochrane životného prostredia.
- Budeme sa snažiť vytvárať vhodné podmienky pre záujmovú činnosť žiakov školy.
- Vytvárať vhodnú atmosféru pre radostný, aktívny a zmysluplný pobyt v ŠKD.
Realizačné metódy:
Uplatňovať v edukačnom procese tvorivo – humanistickú koncepciu s využitím systému KEMSAK, zameranú na osobnosť žiaka Charakteristické princípy:
- žiak je bytosť hodná dôvery
- zodpovednosť za proces učenia sa žiakov nesie nielen učiteľ, ale aj samotní žiaci a ich rodičia
- v škole a v triede sa utvára pomáhajúca, uľahčujúca klíma pre učenie žiakov
- disciplína, ktorá je potrebná na dosiahnutie výchovno – vzdelávacích cieľov, je postavená na sebadisciplíne
- hodnotenie rozsahu a významu žiakovho učenia robí nielen učiteľ, ale aj sám žiak a jeho spolužiaci
Pripraviť žiaka pre život rozvíjaním kľúčových kompetencií človeka:
- komunikačné schopnosti
- personálne a interpersonálne schopnosti
- schopnosť tvorivo a kriticky riešiť problémy
- pracovať s modernými informačnými technológiami
- formovať občiansku spoločnosť
Nacvičovať v školskom prostredí zručnosti života, t.j. schopnosti, ktoré človek potrebuje na to, aby bol jeho život kvalitný a úspešný:
- integrita – poctivosť, úprimnosť a morálne pravidlá
- flexibilita – schopnosť meniť plány v prípade potreby
- iniciatíva – schopnosť vykonať niečo, keď vidím, že je to potrebné
- vytrvalosť – pokračovať v začatom diele aj napriek ťažkostiam
- organizácia – vedieť plánovať, usporadúvať a realizovať
- zmysel pre humor – vedieť byť veselý a vtipný bez zraňovania iných
- riešenie problémov – hľadať riešenie, prekonávať prekážky – DITOR
- priateľstvo – vedieť si vybrať a udržať priateľa pomocou vzájomnej dôvery
- zvedavosť – snaha dozvedieť sa alebo poznať veci v plnom rozsahu
- snaha – pokúšať sa o niečo s vynaložením čo najväčšieho úsilia
- spolupráca – spoločná práca na rovnakom cieli – zámere
- starostlivosť – všímať si, čo potrebujú iní ľudia, pomáhať im a starať sa o nich
- zodpovednosť – zodpovednosť za svoje činy
- zdravý rozum – používať zdravý úsudok, robiť to, čo je správne a dobré
Hodnotový program školy:
- Veríme v hodnotu, dôstojnosť a identitu každého jednotlivca.
- Veríme, že úlohou školy je viesť žiakov k sebauvedomovaniu a sebarealizovaniu.
- Veríme, že všetci musia rešpektovať vzájomné práva.
- Veríme v dôveru, spoluprácu a v najlepší osobný výkon.